Kącik Rodzica

POBYT DZIECI NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu jest nierozłącznym zadaniem wychowawczym placówki przedszkolnej. Zajęcia przeprowadzane w ogrodzie przedszkolnym wpływają pozytywnie na sferę emocjonalną oraz na poszerzanie doświadczeń dzieci i wspieranie ich rozwoju poprzez organizowanie okazji edukacyjnych, podczas których następuje integracja dzieci w przedszkolu. Pobyt dziecka na świeżym powietrzu zaspokaja potrzebę ruchu dziecka w wieku przedszkolnym. W zabawie dzieci odtwarzają swoje przeżycia związane z obserwacją i uzyskanymi wiadomościami. Zajęcia i zabawy wpływają nie tylko na kontakt z przyrodą, ale na kontakt między dziećmi, które zaczynają rozumieć związek człowieka z poszczególnymi elementami środowiska.

Dziecko w przedszkolu powinno przebywać na świeżym powietrzu zawsze ubrane odpowiednio do temperatury i zawsze powinno przebywać odpowiednią ilość czasu. Czas przebywania uzależniony jest jednak od panującej pogody. W ogrodzie dzieci powinny mieć warunki do wszystkich rodzajów zabaw, ze szczególnym wykorzystaniem możliwości wszechstronnego ruchu oraz zapewnione tworzywo przyrodnicze (piasek, szyszki itp.) 1.

„Wartościowe jest przebywanie dzieci na urządzonym terenie, gdzie mogą korzystać z wielu pomocy i zabawek, organizować różnorodne zabawy, regulować rodzaj ruchu wg indywidualnych potrzeb, niż spacer, często parami, przy ograniczonych możliwościach korzystania z zabawek.”2

Kiedy dzieci zamiast bawić się w ogrodzie przedszkolnym razem z nauczycielką idą na spacer, to powinna ona wykazać się pomysłowością i wskazać dzieciom w jaki sposób mogą zbierać różnego rodzaju sprzęt, który posłuży im do zabaw (np. szyszki, kasztany, liście, jarzębina itp.).

Dlatego drodzy Rodzice pamiętajmy o tym, aby ubierać nasze dzieci zawsze odpowiednio do pogody. Pamiętajmy, aby w przedszkolu zostawiać zawsze swoim pociechom ubrania na przebranie. Pamiętajmy o tym, iż dzieci w przedszkolu powinny spędzać jak najwięcej czasu na dworze i nie ważne czy jest to zima czy lato, ważne jest to by nasze pociechy miały ruch i dotleniały swój organizm. Oczywiście tylko wtedy, gdy na dworze są odpowiednie warunki atmosferyczne, czyli nie ma burzy, upałów, ulewnego deszczu oraz mrozów poniżej -10 stopni C.

Prosimy pamiętać o przyniesieniu kaloszy do przedszkola!!

1 M. Kwiatkowski, Z. Topińska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 1978r.

2 Dudzińska I. (red) praca zbiorowa, „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu” WSiP, Warszawa 1983r.

Skip to content

Korzystając z tej strony, akceptujesz wykorzystanie plików cookies. Polityka prywatności

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę. Zapoznaj się z RODO

Zamknij